Abstract
Under Twin Otter flyvningen med mandskab og udstyr til islejren den 2. april, fik vi et meget fint indtryk af isforholdene på den ca. 300 km lange strækning fra Alert til lejren. Der er både fordele og ulemper ved isforholdene. Det meste af isen ser ud til at være dannet i år, og vi skønner, at den kun er omkring 2 meter tyk. Mængden af gammel polaris, som kan være meget tykkere, ser ud til kun at udgøre omkring 10 procent. Det er en fordel, når vi senere skal ud at bore huller i isen til sprængladningerne. Den gamle polaris kan være helt op 6 meter tyk, og det vil derfor tage lang tid for os at bore hullerne. På den anden side set, så er den unge is brudt op mange steder, og den tidligere stærke vind har skubbet isen rundt og skabt en stedvis meget ujævn overflade, hvor selv en helikopter vil have svært ved at lande. Men generelt er der mange steder, hvor vi sagtens kan lande med en helikopter. Det bliver dog vanskeligere at finde egnede steder, hvor Twin Otteren kan lande.
Vi er nødt til at bruge både Twin Otter flyet og helikopterne under arbejdet. Twin Otteren flyver hurtigere og kan flyve længere end helikopterne uden at tanke, og så kan den løfte meget mere udstyr. Til gengæld kan helikopterne lande på meget mere ujævn is. Vi bruger derfor Twin Otteren til at flyve brændstof og sprængstof ud til depoter på isen. Helikopterne tager så over her, og flyver sprængstoffet frem til de mange sprængningssteder på isen. Hvis isen var så jævn, at vi kunne lande med en Twin Otter alle steder, så havde vi faktisk ikke brug for helikopterne, men så fordelagtige forhold har naturen ikke skabt.
Vi er nødt til at bruge både Twin Otter flyet og helikopterne under arbejdet. Twin Otteren flyver hurtigere og kan flyve længere end helikopterne uden at tanke, og så kan den løfte meget mere udstyr. Til gengæld kan helikopterne lande på meget mere ujævn is. Vi bruger derfor Twin Otteren til at flyve brændstof og sprængstof ud til depoter på isen. Helikopterne tager så over her, og flyver sprængstoffet frem til de mange sprængningssteder på isen. Hvis isen var så jævn, at vi kunne lande med en Twin Otter alle steder, så havde vi faktisk ikke brug for helikopterne, men så fordelagtige forhold har naturen ikke skabt.
Original language | Danish |
---|---|
Publisher | Kontinentalsokkelprojektet |
Publication status | Published - 3 Apr 2006 |
Publication series
Series | LORITA-1 2006 Feltrapport |
---|---|
Number | 3 |
Programme Area
- Programme Area 3: Energy Resources