Resumé
De studerendes valg af speciale er ikke alene styret af en speciel interesse for et bestemt fagligt emne. Valget træffes også ud fra overvejelser, som relaterer til vejlederen, samt om specialet fører til erhvervelse af specifikke kompetencer (f.eks. tilegnelse af specielle metoder/teknikker), som kan være kvalificerende til bestemte typer af job.
I dette adjunktpædagogiske projekt er det undersøgt, hvad der motiverer valget af speciale for de studerende ved Botanisk Institut (BI) og Geologisk Institut (GI), Københavns Universitet, via spørgeskemaer. Ved de to institutter svarede henholdsvis 23 og 35 personer, hvilket svarer til en total svarprocent på 40. Det konkluderes, at vejlederens faglige, pædagogiske og menneskelige egenskaber
samt ønsket om at lære en bestemt metode eller teknik ofte er lige så styrende for de studerendes specialevalg som interessen for et specifikt fagligt emne. Mange vejledere antager imidlertid, at den studerende primært henvender sig vedrørende et konkret speciale pga. en faglig interesse. De mulige forskelle mellem den studerendes bevæggrunde for specialevalg og vejlederens opfattelse af den studerendes motivation kan føre til misforståelser og dårlige vejledningsforløb.
I dette adjunktpædagogiske projekt er det undersøgt, hvad der motiverer valget af speciale for de studerende ved Botanisk Institut (BI) og Geologisk Institut (GI), Københavns Universitet, via spørgeskemaer. Ved de to institutter svarede henholdsvis 23 og 35 personer, hvilket svarer til en total svarprocent på 40. Det konkluderes, at vejlederens faglige, pædagogiske og menneskelige egenskaber
samt ønsket om at lære en bestemt metode eller teknik ofte er lige så styrende for de studerendes specialevalg som interessen for et specifikt fagligt emne. Mange vejledere antager imidlertid, at den studerende primært henvender sig vedrørende et konkret speciale pga. en faglig interesse. De mulige forskelle mellem den studerendes bevæggrunde for specialevalg og vejlederens opfattelse af den studerendes motivation kan føre til misforståelser og dårlige vejledningsforløb.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Forlag | Københavns Universitet |
Antal sider | 21 |
Status | Udgivet - dec. 2003 |
Udgivet eksternt | Ja |
Publikationsserier
Navn | Center for Naturfagenes Didaktik skriftserie |
---|---|
Vol/bind | 10 |
ISSN | 1602-2149 |
Programområde
- Programområde 3: Energiressourcer